Sudi tak Polow Deqyah? wink2~

Saturday, April 25, 2009

aku rela berkorban (ep 1)

Gemersik suara unggas dan hembusan angin senja membuatkan adriana sofea leka dijendela. fikirannya mengerawang jauh terkenangkan adam iskandar. ahhh! dia lah lelaki tampan yang berjaya mencuri hatinya. bertahun dia cuba mempertahankan hatinya dari diteroka oleh insan yang bernama lelaki. namun, Adam Iskandar menceroboh tanpa sedar. Biar pun begitu, kini dia bahagia kerana dicintai lelaki tampan itu.

bip..bip..
Adriana tersenyum, sms yang dinanti2 saban waktu. pantas tangannya mencapai hp diatas katil. dia menerap sambil mata tertancap pada screen hp.
" syg dah solat maghrib? hari ni adam rindu sgt kat syg.."
ringkas sms Adam Iskandar, namun, memberi maksud yang tersendiri.
dia tekan botton reply..
"dah.. masuk waktu je kite terus solat, ariana pun lindu stg kat dia tau.."

Adam iskandar tersenyum puas bila sms yang tersayang muncul di screen..
ahh! Adriana sofea.. ingin saja aku memperisterikan kau secepat mungkin.
namun, batas dan waktu tidak mengizinkan, tunggu lah sayang lamaran dari ku.
bisik hati Adam Iskandar. jika diturutkan kata hati. sekarang juga dia nak kebas adriana sofea dari pakcik ismail dan makcik maznah. nasib baik dia masih mampu menahan gelora lelakinya
dari terpantul.. Adam iskandar tersenyum sendiri.

........................................................................................................................................................................


Seperti biasa, sebelum pergi kerja. Adriana sofea akan berserapan pagi bersama puan maznah dan haji ismail. kalau tak.. terpaksalah dia dengar ceraman free dari puan maznah. dua hari dua malam tak habis.. nanti sakit perut.. xelok xserapan pagi.. mcm2 lagi la.. untuk keselamatan. dia akan menjamah serapan pagi. walau pun sedkit.

"hai.. mama tengok adik ngan adam ni hari2 sms, call.. bila si adam nak masuk meminang anak mama ni? mama dah tak sabar nak timang cucu." puan maznah mengusik Adriana sofea penuh makna. bila dilihat hp tak berenggang dari tangan anak gadis kesayangannya.

Adriana sofea tersenyum sipu, pantas dia menyimpan hp dalam handbag.
"iskk.. mama ni.. awal lagi la, lagi pun adam tu kan baru mula keje.. klo kawen sekarang, nanti adam nak bagi anak mama ni makan ape? nanti mama juga yang sedih tengok anak mama ni kelaparan..ehehe" jawab Adriana sambil memeluk erat pinggang puan maznah.

"hurmm.. yelah, anak mama ni, klo mama ckp, ade je jawabnya. tapi ingat, adik tu dah masuk 30-an. klo lambat2 nanti, xde org nak. kan papa. " usik puan maznah.

"betul cakap mama tu, papa lagi suka kalau adik ngan adam cepat2 disatukan.." sampuk haji Ismail.

"ade2 jelah papa ngan mama ni, adik nak gi keje dah, nanti lambat." jawab Adriana sambil bingkas bangun dan menceom pipi kedua2 wajah tua itu. lagi lama dia duduk disitu, makin menjadilah usikkan mama dan papa.

puan maznah dan haji ismail hanya tersenyum melihat gelagat Adriana. kadang kedua hati tua itu diundang resah, bila memikirkan Adriana yang semakin dianjak usia. tapi masih mengambil ringan tentang soal jodoh. Adriana sofea.. Dialah Racun.. dan Dia jugalah Penawar..

.........................................................................................................................................................................

"cikgu.. " Adriana sofea tersedar dari lamunan apabila tersentap dengan panggilan melissa.
"cikgu tingat kat pakwe cikgu ye.." soal melissa. anak kecil yang petah bercakap dan keletahnya selalu mencuit hati.
"nakal la melissa ni, mane adelah. cikgu tengah pikir, mcm mane nak kenakan melissa yang nakal ni. " jawab Adriana Sofea sambil mencuit hidung mancung melissa..

"Tak baik lah kenakan org cikgu, berdosa! allah marah. mak lisa cakap, kite kena buat baik ngan sume org, baru allah syg." Adriana Sofea ketawa besar dengan jawapan melissa. Budak-Budak sekarang, bercakap mengalahkan orang dewasa. Adriana gelengkan kepala sambil tangannya mengusap lembut rambut melissa.

"yelah tu, budak pandai, dah, cepat siapkan latihan tu." arah Adriana Sofea dengan senyuman mesra.

Bip..bip..
"Dah Lunch ke syg? Adam baru nak suapkan nasi dalam mulut, tetibe tingat kat syg, ehehe.. rindu sgt. i love u syg.. " Adriana Sofea tersenyum. saban hari sms Adam Iskandar menjadi pengubat rindu. Dia terlalu menyintai lelaki itu. sehari tanpa sms dan call dari Adam Iskandar seperti menerima hukuman di penjara. ehehe..

Sedang asyik dengan sms Adam telifon dia berbunyi
tertera nama ZULAIKHA.. di screen hp.

"Riana.. " haaa.. sudah nape pulak ngan minah sorang ni, len macam je suara, mesti si fikral ni bual hal lagi. teka Adriana.

"fikral.. dia buat lagi." Adriana menarik nafas lega. kalau pasal fikral. dia tak heran sangat, memang mamat tu suka sangat buat member dia makan hati. hai Zulaikha.. kesian ko. bisik hati kecilnya.

"ko tunggu la aku kat Restoran Seri Indah. nanti aku sampai." risau dia dengan tangisan Zulaikha yang tak henti-henti. Fikral ni pun satu, bini sikit punya cantik, tapi tak reti nak jaga elok-elok. hairan! apa yang lelaki tu nak.. bebel Adriana sofea.

Sampai di Restoran Seri indah. Zulaikha setia menanti. dengan muka orang tak siap. Adriana gelengkan kepala.

Belum sempat Adrina duduk. Zulaikha dah mula buat muka sedih.

"apa lagi ni ika?" soal Adriana sambil mengenggan erat tangan Zulaikha. dia memandang wajah Zulaikha penuh rasa simpati. sebagai seorang wanita hatinya turut tersentuh.

"entah la riana. aku letih la. aku tak tahu apa kurangnya aku. apa lebihnya pompuan tu. aku dah cuba buat yang terbaik. tapi dia tetap gilakan pompuan tu. aku ni. mcm xde perasaan dia buat." luah Zulaikha. tersedu2 Zulaikha menahan sebak.

"hurmm.. ko ikat jelah si fikral tu kat tiang letret kat umah ko. asyik mengganas je kejenye." seloroh Adriana.

"ko nih ariana, aku serius. ko memain lak. aku ngah sedih gile ni." Bentak Zulaikha. dengan sepenuh perasaan dia menangis. si ariana ni boleh buat lawak lak.

"ehehe.. habis tu, ko asyik menangis je dari tadi, runsing aku, ko kasi je, si fikral tu kawen. sure pasni dia tak gatal dah. " usik Adriana lagi sambil tersenyum nakal.

"uhh! sengal dapat kawan macam ko." Zulaikha mendengus marah. geram dengan usikkan Adriana.

"ehehe.. lex lah. ko ni, sejak dah kawen ni, macam mak orang. asyik nak marah je." Adriana gelengkan kepala.

"yelah, mane aku tak marah. aku jumpa ko. nak kasi relexkan pale. jawapan ko tu, buat aku bertambah runsing. iskk.." Zulaikha tarik muncung sedepa. dia tahu Adriana hanya mengusik. tanpa sahabat seperti Adriana dia tak sekuat sekarang. Adriana banyak memberi semangat dan sokongan untuk dia lebih tabah dan kuat untuk hidup dengan lelaki seperti Fikral.

"ok la, sorry." Adriana buat muka seposen.

"haaa.. mcm tu la. adehh.. dah xde mood sedih aku ni. ko ni memang la Riana." Zulaikha garu kepala. Adriana memang pandai sejukkan hati dia yang marah.

"aku tak suka tengok ko sedih. klo ko izinkan, nak je aku tampo si fikral tu. kawan aku punye la cun. fasha sanda pun kalah. bukan nak jaga elok2." tergelak Zulaikha dengan seloroh Adriana. tapi dia memang cantik. dulu sebelum Fikral berjaya menawan hatinya. dia menjadi rebutan setiap lelaki dikolej. tapi Fikral juga yang jadi pilihan hati. tapi sayang.. fikral tak tahu menghargai. dan kecantikkannya hanya menjadi hiasan yang tak berguna.

"Dah la ika, sampai bila ko nak mcm ni, dah 3tahun ko kawen ngan fikral. xde cerita lain. asyik2 fikral men kayu 3. ko kena fikirkan dari sudut yang positif. samada, ko bagi fikral kawen lain. atau ko buat keputusan yang terbaik untuk diri kau. aku rasa kau faham." nasihat Adriana.

.........................................................................................................................................................................

Adriana sofea menghempaskan tubuh kecilnya di atas katil empuk. 3jam dia cuba memujuk Zulaikha. Ceramah free untuk sahabat kesangannya. dia tersenyum puas kerana berjaya memujuk Zulaikha. dalam hati dia berdoa. semoga fikral berubah dan rumahtangga mereka bahagia.

Adrina dail no Adam Iskandar. hatinya diamuk rindu.
"maaf, no yang anda dail tidak dapat dihubungi..." iskk.. tak pernah-pernah adam ni of hp xbgth. Rindu ni. manelah pergi mamat ni. ngomel Adriana.

akan bersambung bile ade mase..


-DrGILE-

1 comment:

  1. yes,this is gud stories..
    tp bersmbung la pulak,hmmmmm.
    cept la abiskan citer ni,xsbo2 nk tnggu ending nya....

    ReplyDelete

Me selalu Bace, Sume Yg awak Tulis. . .

Follow Post Terbaru Dari Kami