Sudi tak Polow Deqyah? wink2~

Monday, December 19, 2011

10 perkara yang saya suka tentang suami saya



setiap perkara yang Deqyah catatkan dekat sini. bukanlah bermaksud Deqyah untuk memuji suami Deqyah berlebihan. Deqyah hanya menghargai kehadiran dia dalam kehidupan Deqyah. tentang hari esok usah dipertikaikan. dan Deqyah hanya nak dia tahu. dialah lelaki terhebat yang allah pinjamkan untuk memiliki hati Deqyah.

1. keberanian Dia:
Dulu ktorg pernah sekolah sama-sama dekat pondok sg bakap thn-1998-2002. tapi yang peliknya ktorang tak pernah kenal antara 1 sama lain.  Deqyah kenal suami Deqyah hanya dalam tempoh 3 bulan dalam facebook. 18/april/2011-27/7/2011. 
perkenalan ktorg bermula bila dia anta msg inbox dekat fb.." kalau rasa nak gado ni no saya..."
ehehehehe.
and semakin serius bila dia datang waktu pengebumian arwah abah pada 3/6/2011. dari johor kul 3am.
alhamdulillah, walau pun itu pertama kali dia dapat bertemu dengan arwah abah. tapi waktu tu allah bagi dia kesempatan untuk ceom arwah abah dan cangkulkan tanah perkuburan arwah abah.
dan lepas tu dia jumpa abang Deqyah yang no 3. bagitahu yang dia tengah berkawan dengan Deqyah.  eermmm.. nak dapatkan restu abang Deqyah yang no 3. memang susah.
tapi pas jumpa abang Deqyah. abang Deqyah tunjuk jari "Good". 
eRrR.. terkejut dgn respond tue.
mak? suke ajeee...

And keberanian dia datang jumpa sekali lagi dengan fmly Deqyah.dengan hampir semua adik beradik. and kena kepong. (sorry waktu tu memang sayang tak tahu fmly nak wat meeting pasal kt.) dia bagitahu kat fmly Deqyah. " saya ikhlas nak jadikan azie sebagai isteri saya."

abang Deqyah cakap.. " walau pun dia pakai persona, belum tentu alang terpersona. suruh mak ayah dia jumpa alang dulu." hehehehehe. 

ok.. cukup sampai sini.

2. pengorbanan dia:
waktu arwah abah masih hidup. abah pesan.
" kalau nak nikah carilah lelaki yang baik. dan lelaki tu mestilah yang sanggup untuk duduk dekat DARUL ATIQ. supaya dia boleh tolong abah dalam urusan agama." 
ermmmm.. sebelum deqyah kawen. yang kata nak dekat deqyah. memang ramai. tapi untuk ada kesanggupan memenuhi syarat tu. hanyalah suami Deqyah. 
sebelum nikah. deqyah letakkan syarat yang sama." kalau nak nikah dengan saya. kena duduk DARUL ATIQ. kalau tak sanggup. lupakan saya."
dia jawab..." saya sanggup... rezeki ada dekat mana2."
memang Deqyah sangat terkejut. sebab dia sanggup lepaskan kerjaya dia sebagai ast anggineer semata2 untuk duduk dekat DARUL ATIQ dengan Deqyah. 
terima kasih ye abang. semoga allah kuatkan hati abang.

3. Sikap dia yang suka mendengar:
tak semua orang memiliki sifat suka mendengar.
tapi suami Deqyah. dia akan dengar segala celoteh Deqyah.
and last dia akan bagi pendapat dia.
dia sahabat Deqyah yang comey..~peace~

4. sifat dia yang suka menolong:
Deqyah tak tahu suami orang lain macam mana.
tapi alhamdulillah. Deqyah bersyukur bila dapat suami yang suka menolong
basuhkan pinggan
basuh baju, sidai baju
sapu umah
and selalu nak tolong Deqyah lipat baju 
tapi Deqyah xbg. sbb dia lipat baju xde seni... kikikiki
tapi sebolehnya Deqyah xnak dia buat.
sebab Deqyah nak pahala tue.
tapi pada masa yang sama. sweet bila wat keje sama2..
love u~

5. kesabaran dia:
Deqyah ketegori budak yang degil.
tapi dia sabo dengan kerenah Deqyah.
minta maaf ea abang.
kalau sayang xdegil. abang tak sygkan sayang macam skrg kan?
hehehe.

6. sifat berdikari dia:
Deqyah ada 13 org adik beradik
hampir 50 orang anak buah
hampir 30 cucu ( tak pasti)
tapi dia tak kekok untuk sesuaikan diri dengan fmly Deqyah
dah jadi kawan pun dengan anak2 buah Deqyah.
selalu jadi mangsa buli atau membuli. ehehehe

7. cara dia mempamerkan ksh sayang
suami Deqyah bukan seorang lelaki yang romantice
tapi cara dia meluahkan perasaan kasih seorang suami
the best zauj... 

8. rasa selamat bila dengan dia:
bukan sebab dia ada silat Deqyah rasa selamat dengan dia
tapi sebab dia boleh melahirkan rasa selamat tu dalam diri Deqyah bila dgn dia.
sebab tak semua orang ada rasa "selamat"
walau pun dia seorang suami.

9. cara dia buat Deqyah menangis
Deqyah susah nangis
tapi bila dengan dia
hanya dengan perkataan dia yang sedikit
and pandangan dia
boleh buat Deqyah menangis.
Deqyah tak suka sebenarnya bila dia buat mcm tu
tapi cara dia yang boleh buat Deqyah menangis. itu yang mahal.

10. Deqyah suka segala2nya tentang dia.
soal kekurangan. semua orang ada
tapi Deqyah cuba belajar menyukai kekurangan dia seperti mana Deqyah sukakan kelebihan dia.


Esok belum pasti milik kita. kesempatan pada hari ni. izinkanlah syg meluahkan segala rasa yang ada. andai kesempatan itu telah tiada. sedikit coretan syg. moga ia akan menjadi pengubat rindu.
syg tiada kelebihan
yang ada hanya kekurangan yang menghiasi
jika syg bukan yang terbaik
maafkan syg.
doa syg
smg ksh syg dari pinjaman allah ini diantara kita
akan berkekalan hingga ke syurga
love u so much~


Thursday, October 27, 2011

Takziah~


Bekerja sebagai warden 
membuatkan aku berpeluang mengenali pelbagai orang
dari latar belakang yang berbeza.
alhamdulillah.. niat baik arwah abah untuk membantu pelajar-pelajar bermasalah yang memerlukan pertolongan dari segi akhlak dan bantuan dari segi fardu ain.
walau pun, dorang datang dengan masalah yang berbeza-beza.
tapi aku memandang mereka seperti adik-adik comel yang sedang mengorak langkah menuju jalan yang di redhai allah.
dan aku tidak permah menghukum mereka dari kesilapan yang lalu
kerana bagi aku tiada manusia yang sempurna
dan aku suka sangat!
bila tengok ada perubahan pada diri mereka
walau pun sometime sikap nakal mereka mencabar kesabaran aku
but! denda tetap denda sebagai pengajaran
ehehehehe.
apa yang nak aku sampaikan kat sini
bersama mereka banyak membuka minda aku tentang erti sebuah kehidupan
dan setiap pertemuan itu pasti akan berakhir dengan perpisahan
nape ea? aku cakap pasal perpisahan?
ermmm... sbb semalam aku dikejutkan dengan berita
ex student aku (selain jadi warden aku mengajar mengaji ) meninggal
tak caya sangat. sebab 2 hari sebelum dia meninggal aku baru borak2 dengan arwah dekat fb
dia berhenti sebab ambil pmr.
and sebelum arwah meninggal
dia memang selalu cuba rapatkan diri dengan aku
berbeza dari sebelum dia mula2 datang D.a
berita ni buat aku terpana sekejap
last msg arwah
dia kata nak datang D.a
tapi suruh aku amek dia
tapi aku lupa nak jwb msg tue
and bila aku teringat
aku buka fb dia
aku terkejut bila kat wall dia penuh dengan ucapan takziah
aku msg dia fmly dia untuk dapatkan kepastian
dan kenyataan tu buatkan aku menangis
tiba-tiba ada rasa takut dalam hati tentang sebuah kematian
kematian yang berada di alam Ghaib
datangnya entah bila
dan tiada siapa yang tahu
aku ukur diri aku atas bawah
bersediakah pula aku berhadapan dengan pencipta
dalam keadaan yang penuh dengan kekurangan?
salam takziah buat keluarga arwah Nur sabrina
aku hanya mampu kirimkan al fatehah dan bacaan yasin untuk arwah
berserta doa semoga allah tempatkan arwah dikalangan hamba allah yang beriman
setiap kehidupan akan berakhir dengan kematian
persoalannya bagaimana kah kita nanti?

Sunday, October 23, 2011

hanya allah yang tahu. . . :)


Ermmmm. . .
Rindunyeeeee!!!
subhanallah
hanya allah yang tau
bila rindu rasa nak marah!
geram!
malas nak layan sesape
nak ZzZzZz je
semoga allah berikan kami kekuatan
walau pun kdg2 aku tak mampu mengawal setuasi dan emosi
air mata jadi penawar
hohohoho.. geli erkk...
entah ler.. sejak peknen nie
hati sensitif sgt
tapi aku cuba bersikap terbuka
aku bukan nak ngade2
tapi aku Rindu!
rindu dengan suami yang kuat mengusik
rindu everytg tentang dia
hari2 cakap ngan pewot. . .
"ibu rindu ayah..."
entah ler baby paham ke x..
huhuhuhu
apa pun
aku anggap sume ni adalah ujian dari allah
untuk mengeratkan kasih syg kami suami isteri
aku percaya. . . ada org lain yang setuasinya lebih teruk dari aku
aku tak hebat
aku tak kuat
tapi aku yakin,,
aku punya jiwa yang kuat!
sebab kepercayaan tu
aku selalu berlagak cool
ehehehehe
aku yang selalu bersikap slumber
buatkan suami aku selalu rasa aku tak rindukan dia
andai hati aku boleh di teropong
biarlah dia tau sendiri
banyak mana rindu yang dah bersawang dalam hati aku
RINDU DALAM HATI NIE TAK PERNAH HABIS UNTUK ABG!
nanti klo jiwang syg dtg
abg sakit perot bace
apa pun
i love so much . . .


Friday, October 21, 2011

ujian~


aku halusi kehidupan ini
dengan sabar dan tenang
 walau kadang perjalanannya tidak seindah mimpi
dan kadang aku tersenyum sendiri
saat hidup seakan ingin bergurau 
namun, aku hadapi ia dengan senyum
walau kadang pahit untuk ditelan
tapi indah jua untuk di kenang
dan aku selalu percaya
tiap ujian yang hadir
ada kemanisan yang akan terasa
tidak adil untuk kehidupan
jika hanya keindahan yang aku harapkan
perjalanan yang semakin jauh ini
mengajar aku erti kematangan
tiap kemungkinan yang bakal menjelma
aku telah bersedia dari segi segalanya
kerana hidup tidak seindah mimpi~
dan reality tidak pernah mengenal sesiapa
aku hanya berharap. . .
dapat membina jati dalam diri
menongkah arus sebagai sorang isteri
menjadi pendamping yang tidak mengenal lelah
menjadi pendengar yang tidak pernah pekak
menjadi perotector dalam kehalusan jiwa seorang suami
daya itu aku tidak tahu
tapi mampu itu menjadi pengiring doa
kerana yang lebih mengetahwi itu adalah "dia"
perjalanan yang masih bersisa ini
biarlah menjadi punca kebahagian yang empunya hati
semoga aku dapat menjadikan "mahligai dari pinjaman ilahi"
satu memory manis dalam dairy kehidupan seorang suami
yang aku kasihi dan aku cintai
dan moga kasih ini tidak terhenti di dunia
tapi berterusan hingga ke syurga
menjadi isteri solehah itu sangat payah
namun, redha suami menjadi pengharapanku
kerana tanpa redhanya
maka aku akan jauh dari redha tuhanku
walau jauh menjadi halangan kita
tapi kasih sayang ini sentiasa bertaut dan utuh untuk abg. . .


Rindu menduga kesabaran~


Isnin, selasa, rabu, khamis, jumaat…. Sabtu?
Yuhuuuuu! My tayunk balik.
But.. baru je nak loncat2 eppy.
 Ermmmm… dia xdapat blk lak minggu nie.
 Kerja!
Sedikit kecewa. Tapi aku accept dgn hati yang terbuka.
 Rindu? Boleh aku jerit kat sini banyak2? Agrhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh!!!.
Itu lah dia luahan hati aku.
Terpaksalah kira balik hari
 sabtu- sabtu minggu depan.
Its ok!
Syg ok je… “ syg kan cool” hehehehe.

3 bulan menjadi seorang isteri
Hari ni, aku mula faham sedikit demi sedikit
Apa yang kakak ipar aku maksudkan
Putar balik waktu masa aku nikah
Toink! Toink!
Pas selesai nikah and kenduri comel2
Kakak ipar aku (kak mah) dtg polok aku kuat2
And dia nangis
Masa tu dia peluk aku..
 dia pesan “ hidup berumah tangga ni, banyak sgt ujian. Kuatkan hati. banyakkan sabar.”
Mase tu, aku xde lah paham sangat
Sebab pale aku nie blur cikit
Hekhekhek…
Tapi.. skunk.. aku semakin faham
Hidup berumah tangga very complicated!
Tapi sweet! Hehehe
Best tau gado2.. pastu men pujuk2
Dapat bunga. Hehehehe.
Pat2 la kawen bg sesape y lum kawen tue
Hehehe.. ~peace~
Tapi ktorg selalu gado men2 je
Tapi.. walau pun my asben ade silat
Dia selalu kalah ngan aku
Selalu kena tumbuk
Kena lempang.. (lempang2 manje)
Kena tolak sampai jatuh
Tapi aku tau…
Dia kesian kat aku
Klo dia bagi aku betul2
Sure aku terlekat kat dinding
Nyway.. aku ada ayat penyelamat
“tak baik buli ibu mengandung”
Ehehehehehehehe.
Klo mcm agak nak panas je..
Shhhhh~ diam je jgn cakap pape
Nanti dia senyap sendiri
Tak pun polok dia kuat2
Hohohohoho.
Nyway..
 tanggungjawab seorang isteri sangat besar
And kita kena selalu bersikap matang dan terbuka
Bak kata alang “ Deqyah bukan budak kecik lagi. Yah kena jadi matang. Sebab yah dah jadi isteri orang. Dan bakal jadi ibu.”
Ye alang.. aku yang selalu akur
Tapi selalu jadi si degil
Hehehe

Abang. . .
Sayang memang nakal
Tapi syg selalu cuba berubah jadi baik untuk abang dan bakal anak kita
Sayang tau sayang degil
Tapi hari2 syg belajar mcm mana nak jadi good wife
Tapi abg jgn risau ea
Walau pun kt dok jauh
Tapi syg akan selalu jaga diri untuk abg
And syg tau batas syg sebagai seorg isteri
Abg jaga hati ngan mata untuk syg ea..
Love u~

mungkin kata2 syg agak poyo. . .
tapi andainya suatu hari nanti syg pergi dulu sblm abg
biarlah kata2 poyo syg nie menjadi perantara Rindu~

Monday, October 17, 2011

setuasi~


Lemahnya aku dalam menerima erti sebuah takdir.
Selama ni aku selalu rasa aku sangat kuat!
Tapi hakikatnya. Apabila menempuh alam rumah tangga dan bergelar seorang isteri.
Dan saat allah menguji kami harus berjauhan untuk seketika waktu.
Delima setuasi selalu menjadi punca emosi.
Malam ni, 3am: untuk ke sekian waktu.
Aku harus melepaskan pemergian suami aku ke johor.  
Berat sangat rasa hati untuk biarkan dia pergi.
Dalam waktu malam yang dah terlalu lewat.
Ada perasaan risau yang terlalu sangat.
Aku takut dia mengantuk. Takut dia penat.
dan satu yang sangat pasti. Aku dah taknak rasa “berpisah”.
Tapi… tanggungjawab yang harus suami aku pikul untuk keluarga kami.
Membuatkan aku redha dengan ketentuan yang tertulis.
Sesak rasanya menahan gelora hati bila tengok kelibat suami aku hilang dari pandangan.
Tercongok sekejap kat depan pintu pagar. Tunggu kete dia beransur pergi.
Aku iringi perjalanan suami aku dengan doa. 
 Berharap allah permudahkan perjalanan dia ke johor dengan selamat.
Jauh dari bala dan musibah.
Dan akhirnya, aku akur.. apabila ego aku mula tercarit.
Kerana aku mula menangis setiap kali dia balik ke johor.
Sebab “aku bukan seorang yang mudah mengalirkan air mata.”

Andai ada pilihan. Aku nak selalu berada di samping suami aku.
Sakit pening dia aku jaga. Resah hati dia aku redakan.
Namun, setuasi belum mengizinkan.
Semoga allah memberi kami kesabaran.
Semoga suami aku faham. Aku menyintai dia sepenuh hati aku.
Sah aku menjadi isteri dia. dia lah segalan2nya bagi aku.
Keutamaan aku adalah dia.
Cuma jujurnya.
Aku tak pandai melahirkan rasa kasih. Aku tak pandai mengungkapkan kata cinta.
Tapi selagi allah mengizinkan aku bernafas di muka bumi nya.
Aku takkan mengabaikan tanggungjawab aku sebagai seorang isteri.
Benar! Aku bukan wanita yang sempurna. Dari segi wajah. Aku tak cantik!
Dari segi peribadi, aku banyak kurang. ! Dari segi ilmu, aku jahil!
tapi sebagai seorang isteri.
Aku cuba lakukan yang terbaik untuk membuatkan suami aku rasa disayangai dan dihargai.
Maafkan sayang…
diatas segala kebodohan dan kekurangan sayang.

Percayalah, sayang juga sangat tenat bila berjauhan dengan abang.
Tapi sayang terpaksa bersikap lebih terbuka dan buat tak tahu dengan hati.
Sebab sayang takut emosi sayang akan mengeruhkan keadaan.
Kerana emosi wanita sangat merbahaya,
apetah lagi untuk setuasi kita yang selalu berjauhan.
Semoga suatu hari nanti abang akan tahu. “ abang terlalu penting buat sayang.”

Andai sikap sayang membuatkan abang kecil hati.
maafkan sayang.
Sayang tak kuat. Tapi sayang belajar untuk jadi kuat.
Agar sayang tidak kalah dengan emosi.
Jaga solat! Jaga hati! Jaga diri!.
Sayang selalu ada dengan abang. Insyaallah…

Salam sayang~

Monday, October 10, 2011

hidup adalah simple!


Hidup ea. . .
hakikatnya hidup ni simple jerpp
tapi ramai diantara kita yang menjadikan kehidupan ni
its very complicated
Deqyah selalu pegang 1 perkara
"benda kecik. klo pikir beso! akan jadi perkara yang sangat membebankan"
but... " benda beso. klo pikir kicik punye hal. insyaallah allah akan mudahkan."
pokok pangkal hati
and cara kita mengelola kehidupan
ehemmmm~
mcm hebat lak kehidupan Deqyah ea
hohohoho
~ ku adalah si naif~
nyway.. kesah silam! kegagalan!
its normal
semua orang ada
klo takde itu yang tak normal
hekhekhek
apa yang penting sifat berani untuk melakukan perubahan
coz, kenangan dan kesah lalu
bagi Deqyah seperti air sungai yang mengalir
ibarat masa yang telah berlalu
tak mungkin dapat di miliki lagi
hari ini lah yang harus kita hargai
di mana kita berada
dan dengan siapa kita bersama!
apa yang paling harus dikesalkan
apabila kita terus berada di takuk kegagalan dan takut untuk pandang ke masa hadapan
 orang yang takde impian dan harapan
sama lah macam mayat hidup!
aiyorkkkkk... jangan macam tu ea
hati kena kuat
sebab allah duga kita mengikut kemampuan kita
kena banyak sabar
sebab sabar itu antara sifat orang yang beriman
and satu lagi sifat yang paling Deqyah suka!
wat toyeeee jeee!
macam hati kering ler
fikir2kan.. dan selamat berjuang untuk hidup
pe pun.. tiada yang sempurna di dalam dunia nie
but. . . harusnya kita berusaha untuk menjadi diantara yang sempurna
tangisan itu perlu untuk meredakan beban hati
tapi untuk selalu bersedih 
so bad!
out dulu ea. . .
nanti encik somi balik umah xkemas lagi
mcm mana nak tawan hati suami?
hihihihihi
next time kita citer mcm mana nak tawan hati suami ea
walau pun Den xde pengalaman!
hekhekehek
terjah aje...
da daaaaa.. 
ops! salam

~jangan jahat, tapi nakal tu sweet : )~

Thursday, October 6, 2011

lebyu poleber~


Rindu sama kamu~
semoga ujian kecil ini
membuatkan kasih syg kita semakin erat
hadir insan kecil ini
bukan sekadar sbg isteri
namun, juga sebagai kawan
rebahkan lah segala resah dibahu ini
biarlah kita pikul bersama
menjadi beban yang ringan untuk di tanggung
sesungguhnya tiada yang lebih bagus
daripada melihat senyum di bibirmu
tenang di wajahmu
tak pandai rasanya untuk melahirkan kata yang romantis
hanya satu~
kasih syg terhadapmu tiap hari bertambah menjadi hebat
biarlah apa yang berlaku
menjadi asam manis rumah tangga kita
agar kita menjadi lebih sweet dan cool.. hehehe
Hei. . . i love u poleber and eber. .

Thursday, September 29, 2011

muntah- muntah... help~

pic yang xde kene mengene.. ehehehe~

muntah2? sape? Deqyah ke?
haippp!
ni bukan cerita pasal Deqyah k
tapi citer Tentang
jeng... jeng... jeng. . .
layan~
Suatu hari di negara Eropah diadakan satu pertandinganan iaitu menahan bau di dalam sebuah bilik kecil yang didalamnya dimasukkan 10 ekor kambing.

Peserta pertama dari Amerika..
Baru 3 minit dia sudah keluar sambil muntah-muntah.

Peserta kedua dari Jepun..
Baru 10 minit dia sudah pengsan.

Peserta ketiga dari Afrika,
Baru 30 minit dia terus keluar dan muntah-muntah.

Terakhir peserta dari Bangladesh...
Baru 1 minit... 10 kambing itu keluar dan muntah-muntah.

p/s: ehehehehehe... pakai lah rexona ye... supaya xde org yang termuntah2 bila berada disamping anda.
wink2~

Robot kesan bohong

Samad adalah seorang profesor terulung, dia berhasil mencipta robot yang boleh mengesan pembohongan, dia membuat robot itu sehinggakan ketika mendengar pembohongan, robot tersebut akan terus menampar si pembohong itu…

Samad dengan bangganya membawa robot itu ke ruang tamu dan menunggu anak lelakinya pulang. Tapi anaknya tidak kunjung pulang. Sehingga pagi barulah anaknya pulang.

“Kamu dari mana?” tanya Samad.
“Ada pelajaran tambahan ayah”, jawab anaknya.
*PLANG* Robot tersebut menampar anaknya.

“Nak, ini adalah robot ciptaan ayah, dia akan menampar sesiapa yang berbohong! Sekarang katakan dengan jujur, kenapa kamu pulang lewat??!
“Maaf ayah… saya baru habis memonton movie di rumah kawan…”.
“Cerita apa?
“Cerita Papadom ayah”.
*PLANG*
“Katakan dengan jujur cerita apa?!”
“Maaf ayah… saya tengok cerita lucah”.

Mendengarkan itu marahlah Samad.
“Kamu nie… kecil-kecil dah nakal… kamu nak jadi apa bila besar nanti?! Malukan ayah saja perbuatan kamu nie. Masa ayah kecil dulu , ayah tak pernah pun buat macam nie.

*PLANG* Samad ditampar oleh robotnya.
Suasana hening untuk beberapa ketika…

Isteri Samad kemudian masuk ke ruang tamu dan langsung berkata… “Huh, sama saja kelakuannya, ke mana akan tumpahnya kuah kalau tak ke nasi? Bagaimana pun sememangnya dia anak awak…”

*PLANG*
Robot menampar isteri Samad sebelum isterinya sempat menyelesaikan kata-katanya…
dan semua terdiam…
 
p/s: jangan sesekali anda menipu org yang mempercayai anda. 
       dan jangan sesekali anda mempercayai orang yang pernah menipu anda.
        ~peace~

Wednesday, September 28, 2011

adehhh terubuk ikan masin...


GrrRrRrr....
geramnye tengok ikan masin terubuk nie
meleleh air liur
ahhhh!!! teringin sangat nak makan
nyway. . . bukan mengidam k...
cume teringin sebab dah lame tak makan
heeeeeee. . . ~peace~
tapi mcm mane Deqyah nak dapatkan ikan masin terubuk nie?
setahu Deqyah dia cuma ada jual kat serawak
Deqyah xde member org serawak
adehhhhh...
xkan nak gi serawak?
ayyarkkkk! help me. . .
andai kata. . . .
ada yang terklik and terbaca post Deqyah nie
and dia tahu mcm mane nak dapatkan ikan masin terubuk nie
plz! bagitahu Deqyah
jasa anda amat lah di kenang...
TERINGIN! !!!!

Sunday, September 25, 2011

kesah si katak

Sekelompok kodok sedang berjalan-jalan melintasi hutan,dan dua di antara kodok tersebut jatuh kedalam sebuah lubang. Semua kodok-kodok yang lain mengelilingi lubang tersebut. Ketika melihat betapa dalamnya lubang tersebut,mereka berkata pada kedua kodok tersebut bahwa mereka lebih baik mati. Kedua kodok tersebut tak menghiraukan komentar itu dan mencuba melompat keluar dari lubang itu dengan segala kemampuan yang ada. Kodok yang lainnya tetap mengatakan agar mereka berhenti melompat dan lebih baik mati.

Akhirnya, salah satu dari kodok yang ada di lubang itu mendengarkan kata-kata kodok yang lain dan menyerah. Dia terjatuh dan mati. Sedang kodok yang satunya tetap meneruskan untuk melompat sedapat mungkin. Sekali lagi kerumunan kodok-kodok tersebut berteriak padanya agar berhenti berusaha dan mati saja. Dia bahkan berusaha lebih kuat dan akhirnya berhasil.

Ketika dia sampai diatas, ada kodok yang bertanya, "Apa kau tidak mendengar teriakan kami?". Lalu kodok itu (dengan membaca gerakan bibir kodok yang lain) menjelaskan bahawa ia pekak. Akhirnya kodok2 tesebut sedar bahwa saat di bawah tadi kodok pekak itu menganggap mereka telah memberikan semangat kepadanya.



Renungan :

Kekuatan hidup dan mati ada di lidah. Kekuatan kata-kata yang diberikan pada seseorang yang sedang "jatuh" justeru dapat membuat orang tersebut bangkit dan membantu mereka dalam menjalani hari-hari.

Kata-kata buruk yang diberikan pada seseorang yang sedang "jatuh" dapat membunuh mereka. Hati hatilah dengan apa yang akan diucapkan. Suarakan 'kata-kata kehidupan' kepada mereka yang sedang menjauh dari jalur hidupnya. Kadang-kadang memang sulit dimengerti bahwa 'kata-kata kehidupan' itu dapat membuat kita berfikir dan melangkah jauh dari yang kita perkirakan.

Semua orang dapat mengeluarkan 'kata-kata kehidupan' untuk membuat rakan dan teman atau bahkan kepada yang tidak kenal sekalipun untuk membuatnya bangkit darikeputus-asaanya, kejatuhannya, ataupun kemalangannya.

Sungguh indah apabila kita dapat meluangkan waktu kita untuk memberikan semangat kekuatan bagi mereka yang sedang putus asa dan jatuh.


http://cerita-tauladan.blogspot.com/

Wednesday, September 21, 2011

Bantu aku ya allah~

Ya allah.. ku hanya wanita biasa
Kadang lemah jua dengan ujian yang kau duga
Namun, aku percaya dalam hati
Tiap yang terjadi ada hikmah tersembunyi
Resahku hanya mainan jiwa
Inginku hanya nafsu yang bertapa
Harusnya aku teguh berdiri
Kerana kau tidak pernah tinggalkan ku sendiri
Ya allah… jika aku tersasar
Sedarkan aku dengan kasih sayangmu
Jika aku terlalai
Ingatkan aku dengan teguranmu
Gentar hatiku berada dilautan dosa
Sedang harapku adalah redhamu
Bantu aku ya allah~
Tentang kefanaan dunia ini
Ku mohon maghfirahmu
Dia atas segala khilafku

Monday, September 19, 2011

Deqyah syg suami Deqyah. .

Pejam celik.. pejam celik. . . (alhamdulillah baik masih celik... :) rupanya hampir dua bulan Deqyah bergelar seorang isteri. ( kecoh je erkk.. belum dua tahun... hihihi). alhamdulillah.. dalam tempoh seketika yang allah kurniakan pada Deqyah bersama dengan suami tercinta. saat2 mcm nie rasa indah sgt.. ( alamak... mood jiwang pulak... ) apetah lagi bila Deqyah di sahkan peknen. org kata bunting pelamin... xkesah la bunting apa pun. apa yang penting Deqyah bersyukur sgt. terima kasih pada keluarga Deqyah yang merestui perhubungan kami.. pada keluarga pihak suami yang boleh terima insan kekurangan seperti Deqyah seadamya.. dan yang selebihnya Deqyah serahkan pada allah. sebab tentang hari esok siapa yang tahu. tapi setiap hari Deqyah berdoa semoga allah berkati dan rahmati perkahwinan kami hingga ke syurga. insyaallah. dan Deqyah percaya setiap yang berlaku ada hikmah yang tersembunyi yang allah lebih mengetahwi apabila allah menghendaki ia berlaku.

arwah abah selalu pesan.. apa pun yang berlaku... "jangan takut... allah ada..." tauhid Deqyah tak tinggi mcm arwah abah.  semoga tempiasnya tercalit sikt pada Deqyah yang nakal nie...

Deqyah bukan nak memuji suami Deqyah lebih2.. semua orang ada suami. tapi disebabkan Deqyah dikurniakan jiwa yang suka berpuitis. dan Deqyah suka untuk melahirkan kata2 yang Deqyah sangat menghargai kehadiran suami Deqyah dalam kehidupan Deqyah. biarlah kalau orang nak kata..." ek elehhh.. poyo je budak nie..." Deqyah tak kesah pun. selagi Deqyah tak menganggu kehidupan orang lain... its up to u nak say apa pun.. sebab.. sapa2 pun berhak memberi pendapat masing2.

abg zizan. . . . :)
maafkan syg ea. sebab selalu karate abg. sape suruh abg silat ngan syg.... ehehehehe
nyway. syg bahagia sgt adanya abg dalam kehidupan syg.
kasih syg yang abg pamerkan selalu buat hati syg tersentuh
abang2 syg selalu pesan dgn syg. " jaga zizan baik2..."
haipppp! op kos lah syg akan jaga abg baik2. abgkan suami syg. permata hati syg.
walau pun abg selalu cakap..." bertuah abg memiliki syg."
hakikatnya syg tau... syg bukanlah sesiapa2. syg hanya wanita yang penuh dgn kekurangan
tetapi disempurnakan dgn kehadiran abg.
syg terharu sgt. . . bile abg ye2 je makan byk2 bila syg masak untuk abg
walau pun hakikatnya syg xpandai masak. pandai abg jaga hati syg ea.
dan syg bersyukur sgt. bila abg selalu tolong syg buat keje umah same2.
bila abg cakap.." maafkan abg kalau abg bukan suami yang baik untuk syg..."
sedeyyy je hati budak2 syg nie... sebab abg terlalu baik untuk syg.
sepertimana yang syg selalu katakan  pada abg dari sebelum kita nikah lagi
syg xminta abg bagi syg apa2. . . harta kekayaan atau benda2 meterialistik
cukup sekadar abg bimbing syg menjadi isteri yang solehah.
sebab syg xbaik. . . jadi syg berharap abg jadi permbimbing syg
untuk syg berada di kalangan org yang baik2.. yang dikasihi dan dirahmati allah.

abang. . .
perjalanan hidup kita masih baru dan berada di puncak permulaan
jika kita biarkan nafsu memandu kita. maka rumah tangga kita takkan kemana
tapi syg percaya. abg bijak mengelola bahtera rumah tangga kita ke arah jalan yang di redhai allah.
pandu syg.. dan bakal anak2 kita. . . . :)
selagi allah izinkan syg berada disisi abg sebagai penenang dan permaisuri abg
syg akan selalu ada. saat abg susah atau senang.
tetapi bila mana allah katakan.. cukup waktu itu untuk syg.
jadilah lelaki yang selalu kuat
kuat dalam membimbing diri sendiri dan orang lain
kuat dalam mencari redha allah dan jalan agama islam
anggaplah syg hanya seorang perantara untuk abg ke arah "jalan itu"
dan janji dgn syg. anggaplah keluarga syg sebagai keluarga abg sampai bila2 pun.
maafkan syg. . . bila mana syg tak pandai jaga hati abg
maafkan syg. . . bila syg buat abg rasa terabai
maafkan syg. . . atas segala kekurangan dan kebodohan syg
walau pun syg selalu cakap.. "syg lebih sygkan rambutan dari abg.."
tapi hakikatnya. . . syg sayangkan abg lebih dari segalanya.
abg boleh marahkan syg. bila syg degil
tapi jangan cakap kasar2 ea...
sebab hati syg mcm kaca. . . lagi2 pas peknen anak abg. :)
nyway. . . love u poleber. . .
selalu nak bercinta dengan abg sampai ke syurga. . . boleh?
syg tunggu abg 24 nie amek syg. . .
windu. . . rasa bengong2 bila pjj nie..( perkahwinan jarak jauh... ehehe)
hei... selalu simpan dalam hati ea... Ramziah syg azizan. . .
Biarlah dunia mengutuk kasih syg yang ada dihati syg pada abg
apa yang syg tau... tak semua orang berkesempatan melahirkan rasa syg dan penghargaan pd orang yang tersayang. disebabkan syg lemah dalam melontarkan kata2 saat kita berdepan. syg abadikan ia dalam bentuk tulisan. sebagai tanda. syg menghargai abg dalam kehidupan syg.
rindunya nak bergaduh ngan abg. . . waiting 4 u. . . . :)

Solawat al-fatih dan doa untuk anak cerdik


Salam comel, salam mesra dan salam ukhuwah fill ah…

Disini saya lampirkan solawat al-Fatih dan doa untuk anak cerdik yang disediakan oleh Almarhum ayah saya Ustaz Ghazali Hasbullah. Sebelum tu saya memohon beribu kemaafan pada akak Arisa Yoshifumi kerana terlambat memenuhi permintaan akak atas asbab sedikit sebuk dan terlupa… : ). Maafkan saya. Semoga doa ini dapat kita dan para2 ibu diluar sana a`malkan. Insyaallah. Selamat beramal dan beristiqomah… sebarang kesilapan saya mohon kemaafan. 


صلوات الفاتح :

اللهم صلي على سيدنا محمد ن الفاتح لما أغلق والخاتم لما سبق والناصر الحق با لحق والها دي الى صراط المستقيم وعلى اله وصحبه حق قدره ومقدره العظيم. 

Solawat al-Fatih:

Allah humma sol li a`la sai yidina muham madinil fatih lima ur liqo wal khotimi lima sabaqo wan nasiril haq qo. Bil haq qi wal hadi ila sirotol mustaqimi. Wa a`la alihi wasoh bihi haq qo qod rihi wamiq da rihil a`zim.  

Doa cerdik untuk anak lelaki : 

( dibacakan pada ubun2nya pada tiap2 hari lahirnya. Sebelum membaca doa ini bacakan dahulu solawat al fatih diatas 3 kali. Selamat beramal…J )

اللهم ارزقه الفهم والعلم والعقل والحكمة.

Allah hum mar zuq hul  fahma, wal i`l ma, wal a`q la, wal hik mah.

Doa cerdik untuk anak perempuan: 
اللهم ارزقها الفهم والعلم والعقل والحكمة

Allah hum mar zuq hal  fahma, wal i`l ma, wal a`q la, wal hik mah.



-Ustaz Ghazali Hasbullah-

~Deqyah Pegeon~




Follow Post Terbaru Dari Kami