Sudi tak Polow Deqyah? wink2~

Friday, May 6, 2011

Maafkan aku



cerpen MAAFKAN AKU episod (1) oleh: Deqyah pegeon
layan~~ 

“syg. . pasni, xleh nakal2 dah tau.” Fahmi pandang Sarah. Dia takut sangat kalau Sarah jadi milik lelaki lain. Dan kerana rasa takut itulah, dia ajak Sarah nikah di Thailand tanpa pengetahuan Ibu bapa Sarah. Bukan dia tidak rasa bersalah. Cuma dia perlukan sedikit masa untuk berdepan dengan keluarga Sarah.

“erkk, nape lak xleh nakal2?” sarah sandarkan kepala atas bahu Fahmi.

“iskk, syg ni, kitekan dah jadi suami isteri, syg kena jaga diri bebaik untuk abg.” Fahmi genggam erat tangan Sarah. Dalam hati dia berjanji, akan membahagiakan Sarah.

“abg..”

“ye syg. .”

“kalau mak abg tahu kita dah kahwin, mak abg tak marah?” Fahmi diam, dia sendiri tiada jawapan, Sarah terlalu baik, tapi entah kenapa puan Fatimah menghalang hubungan mereka. Dia hanya mampu berdoa suatu hari nanti hati ibunya akan terbuka untuk menerima Sarah sebagai menantu. Fahmi renung wajah sarah, dia cium dahi Sarah.

“abg syg sgt..” Sarah senyum. Ungkapan sayang Fahmi dibalas dengan pelukan erat.
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
,

“pagi syg..” Fahmi peluk Sarah dari belakang. dia tak sedar pukul berapa Sarah bangun. Sedar sahaja dari tidur dia terhidu bau nasi goreng Sarah. Terus dia melompat dari katil. Dia paling suka nasi goreng Sarah. Bau pun dah cukup menyelerakan. Rase nasi goreng Sarah memang terangkat.

“pagi lalink. Org ingat nak kejut abg bile dah siap masak.” Jawab Sarah tanpa menoleh kearah Fahmi.

“nasi goreng syg punye pasal, abg dok kat us pun leh terbang ke Malaysia tau.” Usik Fahmi.

“elehh.. yelah tu.” Sarah cebikkan bibir.

“ ye syg, abg buatkan air ye.” Fahmi lepaskan pelukan dari pinggang Sarah. Ikutkan hati. Dia nak angkat Sarah bawa masuk bilik. Dia senyum.
ehehehe 

“ape? senyum2? Buat air tu sedap2 skit tau.”

“ehehe.. abg syg la..” jawab Fahmi

Sarah jelirkan lidah. Dia tau Fahmi sayangkan dia. Dari cara Fahmi melayan dia. cukup Menjelaskan bertapa lelaki itu menyintai dia.Dia bahagia, kerana berkesempatan berserapan dengan Fahmi sebagai sepasang suami isteri. Walau pun perkahwinan mereka menjadi 1 rahsia. Namun, Dia bersyukur kerana menjadi isteri Fahmi.

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

Sarah termenung panjang. Dia terlalu rindukan Fahmi. Sebulan berjauhan dengan Fahmi cukup membuatkan dia menderita. Kerana perkahwinan rahsia itu. Dia terpaksa memendam rasa hidup berjauhan dengan suami tercinta. Jika berkesempatan. Mereka hanya berjumpa di hotel. Dia akur. Biar pun, hakikatnya dia berharap untuk hidup seperti pasangan lain. Sarah tersedar dari lamunan apabila dikejutkan dengan deringan telifon.

“syg! Abg ni, rindu la..” dia hampir menitiskan air mata. Tatkala suara Fahmi kedengaran di telifon.

“abg! Sampai hati xcall, dah sebulan tau org tunggu abg. Abg dah lupe kat org ke?”

Fahmi di asak rasa bersalah. Tak pernah sehari pun dia lupakan Sarah, namun, sikap puan Fatimah membuatkan dia tersepit. Dia sangka, apabila dia berterus terang dengan puan Fatimah bahawa dia telah berkahwin dengan Sarah. Ibunya akan menghormati keputusan dia. Tapi sangkaan Fahmi meleset. Puan Fatimah ugut jika dia tidak menceraikan Sarah. Dia akan membuatkan Sarah merana.

“abg.. dengar x? org rindukan abg. ” Sarah tak mampu menahan sebak. Dia terlalu rindukan Fahmi.

“ye syg, abg dengar. Abg tak pernah lupakan syg.” Fahmi cuba untuk menyembunyikan apa yang berlaku. Dia tak mahu Sarah bimbang.

“kite jumpe ye.” Pinta Sarah.

“erm, tak boleh syg. Abg sibuk sekarang.” Fahmi terpaksa berbohong. Puan Fatimah mengawasi pergerakan dia 24 jam. Dia hanya mampu menuruti. Jika tidak puan Fatimah akan menganggu hidup Sarah.

“syg..” ahhh! Fahmi mengeluh. Bila talian telah diputuskan. Mungkin Sarah berkecil hati bila permintaannya ditolak. Dia tau Sarah rindu. Kerana dia sendiri terlalu merindui Sarah.

“maafkan abg syg.” Bisik Fahmi dalam hati. Tanpa sedar air matanya menitis.
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

Puan Fatimah ke hulu ke hilir di ruang tamu. Hatinya sakit. Dia geram dengan sikap Fahmi. Satu-satunya anak yang ditatang bagai minyak yang penuh. Dia bercadang untuk meminang anak datok fazli untuk Fahmi. Namun, apabila Fahmi memberitahu bahawa dia telah menikahi Sarah di Thailand. Dia berang.

“perempuan tak guna.” Marah Puan Fatimah. Dia berusaha memikirkan Cara untuk memisahkan Fahmi dan Sarah. Dengan apa cara sekali pun dia akan membuatkan Fahmi lupakan Sarah. Pn Fatimah senyum sinis. . .

“Sarah tak sihat ke? Mak tengok sejak kebelakangan ni wajah Sarah pucat lesi. Mcm org sakit je.’’ Risau Pn asiah melihat keadaan Sarah. Entah apa yang merunsingkan fikiran anak keduanya itu.

“iskk, xdelah mak. Muke Sarah ok je. Cantik lagikan?.’’ Sarah cube berjenaka. Walau pun jenakanya nampak seakan dibuat-buat.

“Sape kate anak mak ni tak cantik? Mestilah cantik, macam mak mude-mude dulu. Ramai lelaki ngorat tau. Sampai takut la abah ko. Haaa.. terus dia minang mak.’’ Sarah gelak besar. Dia sengaja mengalih topik. Dia tidak mahu Pn asiah mengetahwi apa yang melanda jiwanya.

“Sarah, mak ni bukannye ape. Sarah taukan Seorang ibu, sentiasa mahukan yang terbaik untuk anak2 dia. Kalau Sarah ada masalah. Bagitahu mak. Jangan pendam sorang2.’’ Pn Asiah usap lembut bahu Sarah. Sebagai seorang ibu, dia tahu. Ada yang merunsingkan hati kecil Sarah.

“mak, Sarah ok la. Mungkin Sarah penat sikit keje kat kedai makan tu. Terkejar sana sini.’’ Sarah genggam erat tangan Pn Asiah. Dia cube sedaya upaya menyembunyikan apa yang berlaku. Dia pasti Pn Asiah akan kecewa jika mengtahwi dia telah berkahwin dengan Fahmi di Thailand.

“betul ni?.’’

“Ye mak. . Sarah ok. Esok Sarah pakai bedak tebal2. biar nampak mantap sikitkan mak. Ehehe.’’ Sarah peluk Pn Asiah. Dia renung wajah tua itu penuh kasih. Sejak kematian bapanya Hj sufian. Hanya Pn Asiah sahaja tempat dia mengadu. Dia dan Hakim, abang sulungnya. Tidak sebulu. Ada saja yang mengundang gaduh antara mereka.

“Bila along nak balik mak?.’’ hampir setahun dia tidak bertemu dengan Hakim sejak Hakim melanjutkan pengajian dia mesir. Iskandariah. tatkala itu, dia mula merindui Hakim.

“dua hari lepas along telifon mak. Dia kate, hujung bulan 6 nih. Mak suruh dia belikan Mak jubah mesir.’’ Pn Asiah senyum. Dia bangga kerana hakim dapat melanjutkan pelajaran ke mesir. Biar lah Hakim arif tentang ilmu agama dan dapat membantu anak2 kg mendalami tentang ilmu2 agama.

Perbualan mereka terhenti apabila Pn Asiah ingin ke pasar. Sarah pula bersiap ke restoran milik pakciknya. Sarah sengaja minta bekerja disana. Dia mahu menyibukkan diri dan lupakan perasaan rindunya terhadap Fahmi.

…………………………………………………….......................................................

Fahmi resah. Dia baru dapat panggilan Dari Sarah. Dia tidak pasti apakah perasaannya ketika itu. Apabila Sarah memberitahu bahawa dia telah megandung 2 bulan. Patutlah, Sarah sering mengadu sakit kepala dan mual. Sarah meminta dia berjumpa dengan Pn Asiah dan berterus terang sebelum perutnya membesar dan menjadi bualan buah mulut orang kampung.

Terdetik rasa kesal dihatinya kerana berkahwin dengan Sarah di Thailand. Dia tersepit antara Sarah dan ibunya. Pn Fatimah pasti mengamuk dan menyerang Sarah jika dia mengetahwi Sarah telah mengandung. Pada waktu yang sama, dia risaukan kandungan Sarah yang semakin membesar. Bagaimakah reaksi ibu Sarah dan orang kampung.

“aghrr! Apa yang harus aku lakukan ya allah?’’ Fahmi hilang punca dan arah. Dia rasa seperti seorang lelaki yang tidak berguna apabila membiarkan isterinya menghadapi semuanya sendiri. Sedangkan dia pernah berjanji untuk tidak melukai hati Sarah.

“ Kenapa dengan anak mama ni?’’ Fahmi terkejut apabila ibunya menyapa. Dia tidak pasti sejak bila Pn Fatimah memerhatikan tingkah lakunya.

“Takde ape la mama. Penat keje. Kat ofis tu banyak sangat keje yang bertangguh.” Fahmi beralih tempat dari balkoni. Dia duduk dikerusi berhadapan dengan Pn Fatimah.

“sebab tulah mama suruh Ayu keje dengan Fahmi. Ringan sikit keje tu bila ada orang Bantu.’’

“Ayu? Anak Dato Fazli?.’’ Fahmi mengerutkan dahi.

“yelah, Ayukan pandai dalam menguruskan hal Syarikat. Ma yakin dia boleh Bantu Fahmi.’’ Pn Fatimah sengaja memasang umpan. Dia mahu Ayu lebih dekat dengan Fahmi. Lebih mudah untuk dia membuatkan Fahmi Melupakan Sarah.

“Ma.. bukan soal dia pandai ke x. Diakan anak Dato. Tak mungkin dia nak keje dengan Fahmi. lagi pun syarikat Fahmi bukannya besar. leceh la. Taknak la Fahmi.”

“alahh.. tau la ma uruskan nanti. Fahmi stanby je nak terima pekerja baru.” Pn Fatimah senyum. kemudian dia bingkas bangun keluar dari bilik Fahmi. Dia

“maaaaaa…” Fahmi hanya mampu mengeluh. Susah untuk dia membangkang kata Pn Fatimah. Belum habis dengan kes Sarah Pn Fatimah pula menambahkan kusut kepalanya. Dia menyandarkan kepala dikerusi. Fikirannya melayang mengenangkan Sarah.
..............................................................................................................................................................................
cerpen ni telah tergendala selama 2tahun. . sbb malas nak sambung. .huhuhu
but. .  cerpen MAAFKAN AKU EPISOD (2)
telah disambung dan di ENDINGkan oleh: MUHAMMAD WAQE` 
terima kasih abg waqe`. . syg abg waqe`. . .

(ORIGINAL TULISAN DAN TYPE DARI MUHAMMAD WAQE`) hehehe. thanks
Seperti biasa Sarah bekerja di restoran milik pakciknya,sarah sengaja bekerja keras hnya utk mengurangkn rindunya terhadap fahmi dan melupakan masalahnya buat seketika. Seperti hari2 biasanya Sarah bekerja keras, sedang dia mengangkat bekas yg agak berat dan beasar, kakinya tersadung di kaki meja lantas Sarah terjatuh “adoi la sakit tolong2” sarah menjerit kuat..Sarah terjatuh dgn perutnya terhempap diatas bekas yg dibawanya, darah keluar banyak mengalir..Pakcik sarah yg sedang duduk dimeja bergegas mmbantu Sarah utk dibawa ke hospital, dlm perjalanan ke hospital Sarah hanya memikirkan baby dlm kandungannya saja.. 

“Ayu! Pukul 3pm ni jgn lupa, kita ada meting dgn dato’ kamal dan jgn lupa proposal tentang projek pindah bangunan tu,kita msti mndapatkn projek tu utk mengukuhkn ekonomi dan prestasi syarikat kita”kata fahmi terhadap ayu. 
Ayu sekarang telah bekerja di syarikat fahmi, setelah kehadiran ayu syarikat fahmi bertambah maju, ini semua hasil dari bantuan dato’ fazli, kerna dato fazli begitu sayangkn ayu serta dato’ fazli begitu sukakn fahmi berkawin dgn anaknya itu, kerna fahmi adalah seorang lelaki yg rajin dan tekun dlm pekerjaannya serta beradap sopan hehehehe...
sebenarnya fahmi sedar bahwa kejayaan yg di perolehi sekarang ini bkn dari hasil titik peluhnya semata-mata tp adalah hasil dari rancangan ibunya yg sengaja mmbawa ayu ke syarikat fahmi agar fahmi melupakn farah serta mmbuat ayu bertambah rapat dgn fahmi di tempat kerjanya..

Setelah hampir dua bulan fahmi tidak menghubungi sarah, ini semua kerna puan Fatimah yg selalu menjaga setiap gerak geri fahmi..kerinduan di hatinya semakin hari semakin memuncak. Pada suatu petang, fahmi menalifon ibunya fahmi mmberi tahu bahwa dia pulang ke rumah agak lambat kerna bnyk kerja yg perlu diselesaikn, rupa2nya fahmi menyusun rancangan utk bertemu sarah. fahmi cuba menelifon rumah sarah tp tiada siapa yg mengangkatnya, oleh kerna perasaaan rindu yg semakin mmbuak dihati fahmi ia mengambil keputusan utk pergi ke rumah sarah..

Tok tok tok!!! assalamualaikum....
Fahmi tergamam seketika ketika pintu dibuka, rindu yg sekian lama terpendam di hati akhirnya terubati, tampa berkata sepatah pon fahmi terus memeluk sarah dgn erat seeratnya smbil menguraikn mutiara2 jernih di kelopok matanya...
Setelah bertanya khabar, dgn berat hati sarah menceritakn semua yg berlaku semenjak mereka putus hubungan, sarah menceritakn bahwa kandungan sarah xdpt di selamatkn, sarah gugur ketika kecelakaan itu..fahmi tunduk kecewa dia merasa begitu sedih dan bersalah..dia sedar akan kelemahan dirinya,dia xmmpu menjaga sarah ketika sarah benar2 memerlukn dia, malahan dia mmbiarkn sarah bersendirian bekerja sehingga menyebabkn sarah mengalami kemalangan yg menghancurkn bukti percintaan dan kasih syg mereka..  

Fahmi juga menceritakan tentang puan Fatimah yg begitu keras hati tidak mahu menerima sarah, puan Fatimah sengaja membuat rancangan utk memasukkn ayu ke dalam syarikat fahmi agar ayu dan fahmi menjadi lebih dekat..fahmi sekarang berada dalam dilemma antara ibunya puan fatimah dan isterinya sarah.

Setelah seminggu fahmi bertemu sarah,tiap2 hari fahmi berfikir cara utk membuatkn ibunya terima sarah..pada petang itu fahmi bertekad utk berterus terang ibunya bahwa dia tetap mahukn sarah dan dia xmmpu utk meninggalkn sarah. Dgn kekuatan yg dia baru dpt setelah bertemu sarah minggu lepas dia terus berjumpa puan Fatimah.. 
“ibu! Fahmi ada perkara nk cakap dgn ibu ni,tp klo fahmi cakap ibu jgn marah yea ” 
“fahmi nk cakap pe? Cakap la”.. 
dengan perlahan-lahan fahmi menceritakn hasrat hatinya,
“ibu! Sebenarnya fahmi masih menyintai sarah” 
belum sempat fahmi habis menceritakn masalahnya kepada ibunya, puan Fatimah terus melenting..
”fahmi! kamu jgn malukn ibu, klo kamu sygkn ibu kamu msti lupakn sarah dan terima ayu, lagi pon dato’ fazli dah banyak membantu kamu dia pon dah sukakn kamu..jgn kerna perempual sial tu kamu kehilangan semuanya..bisnes kamu skrang ni pon dah maju dgn bantuan dato’ fazli, kamu jgn malukn ibu..ingat fahmi mulai hari ini ibu tak mahu dengar lagi cerita mengenai sarah..” puan Fatimah terus meninggalkn fahmi 
 bersendirian,marah sungguh puan Fatimah mendengar kata-kata fahmi. 

Fahmi bingung fikirannya bagai benang di landa ayam, seumpama termakan buah monopoli, telan mati emak luah mati ayah..fahmi xtahu lagi cara mna utk mmbuatkn ibunya menerima sarah. Minggu depan fahmi bercadang utk bertemu sarah bagi membincangkn bagaimna cara utk menyelesaikn masalah mereka, bagaimna utk membuatkn puan Fatimah menerima sarah..

Sejak kemalangan sadis yg berlaku di restoran pakcik sarah tempoh hari sarah tidak lagi bekerja disana..sarah begitu tertekan dan trauma utk bekerja disana. Dan selepas kejadian itu sarah telah menceritakn semuanya yg berlaku antara dia dan fahmi kpd ibunya, mmg pada mulanya ibunya agak marah tp bila mengenangkn kesakitan dan penderitaan yg dihadapi oleh sarah ibunya terpaksa terima kerna sarah adalah satu-satunya anak perempuannya.

Sarah memang tidak dapat melupakn fahmi kerna fahmi adalah satu-satunya lelaki yg telah mmberi cinta dan harapan dlm hidup sarah, bagaimna sarah nk gembira tampa fahmi, bagaimna sarah nk teruskn perjalanan hidupnya, pelbagai persoalan yg tiada jawapan berlegar-legar di fikirannya.
Seperti biasa farah bersarapan bersama ibunya, setelah farah selesai sarapan pagi bersama ibunya sarah meminta izin utk keluar ke kedai.” Ibu! Sarah nk keluar kejap, nk ke kedai beli barang, pastu sarah lmbat balik sebab sarah nk prgi amek angin di taman” sarah! Nnti jgn lupa belikn ibu biskut kegemaran ibu yea nak,hehehe... “baik la ibu” sarah salam dan mencium tangan ibunya, sarah memeluk erat ibunya.. “ibu! Sarah ‘pergi’ dulu yea” puan asiah agak hairan dengan tingkah anknya tapi sebagai seorang ibu puan asiah faham atas apa yg berlaku terhadap sarah.,tp dalam hati puah asiah dia begitu berat hati utk melepaskn sarah pergi..

Ring ring!!!! ring ring!!!!!
Talifon rumah sarah berbunyi, puan asiah bergegas utk menjawab panggilan talifon,
doctor: assalamualaikum
puan asiah: Walaikum salam
doctor: Boleh sy bercakap dgn puan asiah?
Puan asiah: Yea, sy puan asiah bercakap, ada apa cari sy?
Doctor: Puan mesti segera dtg ke hospital kerna anak puan kemalangan jalan raya dan dia sekarang berada di horpital, dia koma..
Mendengar berita kecelakaan yg menimpa sarah puan asiah seakan hilang pertimbangan, puan sarah bergegas utk pergi ke hospital, setelah puan asiah sampai di hospital puan asiah terus ke tempat sarah dan bertanya doctor tentang keadaan anak kesayangannya:
doc! Bagaimna keadaan anak sy doc? Doctor azman terdiam seketika, puan! Harap bertenang puan, sebenarnya Allah lebih sygkn farah, maafkn kami kerna xdapat selamatkn nyawa sarah. Selepas mendengar kematian sarah dari doctor azman kaki puan asiah lemah dan seluruh anggotanya bagaikn x berfungsi.. hanya airmata yg berguguran deras dari kelopak matanya, dunia gelap bagaikn tiada sinar mentari....



Ibu! Petang ni fahmi pulang dari kerja lewat skit mgkin malam baru pulang rumah sebab fahmi ada urusan bisnes yg perlu segera disiapkn..”ok la fahmi, klo pasal urusan bisnes ibu sokong je” jawab puan Fatimah. Tp ingt jgn balik lewat2 sngt yea..pagi itu fahmi terpaksa menipu puan Fatimah lagi, klo fahmi bercakap benar memang dari awal lagi fahmi xdpt bertemu sarah..fahmi terlalu rindukn sarah,dlm hatinya x sabar lg utk bertemu sarah, nk pelok sarah erat2, nk cium sarah seprti di awal pernikahan mereka dulu, haya sarah yg sentiasa dihatinya..petang itu setelah selesai kerja fahmi segera ke rumah sarah.

Setelah fahmi sampai dirumah sarah, puah asiah sedang menyapu dihalaman rumahnya, fahmi pon turun dari kerete dan menghampiri puan asiah..
‘assalamualaikum makcik!! Sarah ada di rumah?
“ “walaikum salam!! Masuk la dulu, nnti makcik buatkn kopi yea”
puan asiah menghidangkn kopi utk fahmi, dlm hati fahmi tertanya2 mana si jantung hatinya belum keluar lagi, rindu di hatinya semakin memuncak..puan asiah duduk dihadapan fahmi dan memandang wajah fahmi dgn sayu, puan asiah pon memulakn ceritanya mengenai apa yg berlaku terhadap sarah, sekali lagi fahmi tersentak mendengar cerita dari puan asiah, kali ni hati fahmi benar2 terkejut dengan apa yg diceritakn oleh puan asiah,hatinya bagaikn terhiris dan di cucuk2 oleh seribu mata pedang..fahmi xdpt menahan kesedihan maka terhurailah airmata dari kelopak mata membasahi pipinya..fahmi terdiam dan 1001 penyesalan bergelumang dalam hatinya..akhirnya fahmi bersuara, “maafkn sy makcik semua ni salah sy, klo sy xmmbiarkn sarah sendirian pasti perkara ni xkn terjadi” dgn tenang puan asiah mencelah.. fahmi! Semua ini kehendak dan ketentuan Allah kita hamba hanya merancang dan rancangan Allah adalah yg benar2 terjadi..

Puan asiah membawa fahmi utk menziarahi permakaman sarah, fahmi termenung lama di hadapan kubur sarah yg masih merah, terasa masa berjalan begitu cepat, belum sempat utk fahmi bergembira bersama sarah tp sarah telah kembali mengadap sang penciptanya...

Setelah kematian sarah fahmi tidak lagi mahu menerima cinta lagi, pintu hatinya telah tertutup utk semua wanita krna bagi fahmi,tiada siapa dapat mengambil tempat sarah dihatinya..sarah adalah cinta dan kehidupannya tampa sarah disisi xkn bermakna kekayaan dan kemewahan yg dimilikinya.........
Setelah 5tahun kematian sarah, fahmi tetap tidak mahu menerima wanita lain selain sarah, setelah itu baru puan Fatimah menyesal atas tindakannya, nasi sudah menjadi bubur kini puan Fatimah sudah uzur dan hanya membilang hari utk pergi tinggalkn fahmi tp fahmi ttp dgn keputusannya.. 
TAMAT. . 
TERIMA KASIH ABG WAQE`. .
ABG WAQE`. . SAYA SEDIH HEROIN SAYA MATI. .
AHAHAHA..
THANKS SGT. .


Follow Post Terbaru Dari Kami