Sudi tak Polow Deqyah? wink2~

Wednesday, December 31, 2008

cerita benar....



ini satu cerita, bukan rekaan. ini benar! dari sebuah kebenaran.. ewahhhh!! mcm gempak je, muahahahahahahahahaha!!!

"Ade pelajar baru datang. janda! baru sehari kawen dia lari sebab ade krisis ngan laki dia. umur 22 tahun. masuk kelas ko kot." bagitahu kakak aku.

"22 tahun dah jadi janda? mudenye... kesian erkk. sehari lak tu kawen? iskk..isk.. sempat malam pertama tak? muahahahaha." gurau aku. Dalam hati. aku kesian kat budak tu. tarase teringin lak jumpa janda muda...ekeke...

mula kelas je mata aku melilau cari budak yang kakak aku citer tu. bukannye ape. bagi aku kesah hidup dia. lain dari pelajar lain.ade dua orang pelajar baru. so! aku kompius. mano janda mudo ni.

"hurmm... pelajar baru tolong kenalkan diri." arah aku ngan muka ala-ala budak poyo. ahakss.. sebenarnye inilah sesi yang paling aku suke. mase ni. aku akan tanye dorang macam2 soalan. pastu macam2 gelagat ado. yang menari2. senget2kan badan. sipu2 malu.
soalan yang selalu aku tanye. "kamu datang sebab ape?" haaaa... time ni dorang semua jawab. nak blaja la kak. cehhh! macam aku tak tahu. dorang datang sebab kena paksa, tapi xpe. satu je aku selalu pesan "kalau betul kamu datang sebab nak blajo. buktikan pada akak." akakaka... poyo je aku nih...

so! pelajar baru 2 orang tu pun kenalkan la diri. kat situ aku tahu la. yang mane satu janda mude tu. huhu... cantek woooo... macam mane leh jadi janda. iskk... sengal betul laki dia ni.. ekeke...

satu hari tu (ade x ayat lain selain dari ayat ni?...huhu) aku lepak ngan sarah (budak yang paling nakal kat dunia..ekeke) kat depan umah. aku tengok pelajar2 perempuan makin lama makin surut, macam nak pupus je kat Darul Atiq ni. so! aku tanye sarah.

"Budak pompuan ade bape org erkk? macam makin xde je." aku tanye sarah ngan muka siyes. ala-ala guru besar, muahahaha..

"hurmm.. ade la dalam 18 orang, sebab ramai dah benti, tadi kak hajar balik. laki dia amek, dorang tak jadi cerai." jawab sarah.

"erkkk... tak jadi cerai? bukan dorang dah failkan cerai ke?" terkejut aku. sampai tersembur air dari mulut aku. Setahu aku. si hajar ni ngan laki dia dah failkan cerai. macam mana tak jadi nak cerai lak? uhhh.. kompius..

"memanglah kak, tapi dah laki kak hajar nak dia balik. tak jadilah." jawab sarah ngan muka slumber.

"ermm... baik erkk laki dia. macam tak caya lak." aku senyum je ngan sarah. dalam kepala otak aku. aku salute la kat laki dia. ni la baru namanya lelaki. bertindak dengan cara orang siuman. bukan buat keputusan melulu. pastu baru nak menyesal, wa caya sama lu la... ahakss..

hari ni bila aku masuk kelas. aku nampak hajar. berseri je muka dia. ewahhhhh! suke la tu. aku pun suke. muehehehe...

"hurmmm... ade kamu. ingatkan bercuti lagi, dengar citer kamu nak kawen balik? betul ke?" soal aku. dengan muka si penyebuk... muahahaaha...

"a ah kak. tapi bukan nak kawen balik.cuma nak buat kenduri belah lelaki. sebab hari tu cuma sempat buat kenduri belah pompuan je. ktorg cuma failkan cerai tapi belum cerai." jawab hajar sambil hulurkan kad kawen dia. aku pun amek la kad kawen dia, belek2 skit. pastu aku tengok dia.

"asal tetibe laki kamu nak kamu balik?" soalan bodoh. tapi aku cuma kompius. hari tu punye ye2 nak bercerai. tetibe tak jadi. wakakakakaka... jahat aku ni.

"suami saya cakap, dia tengok muke abg saya, dia teringat2 kat saya," jawab hajar.

"ooo erkk.. bagus..bagus... ade rezeki akak datang la kenduri kamu." kate aku. walau pun aku memang tak dapat datang. sebab aku nak sambung blajo balik. apa pun aku tumpang happy untuk pelajar aku ni. yang hari2 kena marah ngan aku. sebab dia memang suka kena marah. hahaha... hajar...hajar.. semoga bahagia hingga ke anak cucu,

terfikir aku sejenak. bertapa manusia diberi pilihan. antara baik dan buruk. tapi kita selalu salahkan takdir. bila kita sendiri yang tersalah buat pilihan. bagi aku. apa yang terjadi pada hajar, satu perkara yang cukup menyedarkan aku. bahawa disebalik duka. ada sinar!

bila seorang lelaki beristeri. maka dia punya satu tanggungjwab yang besar untuk dipikul. takde alasan lagi untuk dia kate tidak! sebab isteri adalah amanah allah. bila isteri tersalah, dia tempat rujukan. bila isteri marah. suami kena redakan dengan nasihat.dalam hal ni, aku betul2 angkat tangan kat suami hajar. power la lu bro... muahahahaha... nk oto gerap leh? ekekeke....

aku lak...? adoi mak... kawenkan aku... wakakaka... jeles tengok hajar kawen aku nak kawen gak...wakakakakaka.. kalau la semudah tu. huhuhu...

no! kawen2... blajo dulu sampai lebam... yehaaaaaaaaaaaa!!!!

No comments:

Post a Comment

Me selalu Bace, Sume Yg awak Tulis. . .

Follow Post Terbaru Dari Kami