Thursday, July 3, 2008

kesah lalu

terkenang sejarah lalu
waktu aku tersilap langkah saat beradu
tercampak ke lautan dosa
lemas dalam gerak masa

aku memburu sebuah janji
hingga kebodohan menerpa dalam diri
menyerah dalam kepasrahan
dan aku menjadi mangsa perjanjian

bukan dia yang bersalah
tapi aku yang harus dipersalah
dia hanya mengajak bermain satu permainan
tapi aku yang mengangkat tangan

saat aku tersedar dari lamunan
aku bangkit dari kejatuhan
namun, aku hanya sendirian
hidup dalam cemuhan

dengan sedikit ketabahan
aku teruskan kehidupan
walau banyak mata yang memandang
mentafsir tanpa diundang

aku terkilan
saat aku memerlukan dorongan
agar memandu aku kearah kebenaran
hanya pandangan serong dilemparkan

wajarkah, menghukum tanpa memberi peluang?
mengapa disisihkan dan dibiarkan?
bukankah jiwa yang kehausan
perlu diberi air keinsafan

aku tidak pernah putus asa
selepas kejadian itu aku memahami beberapa perkara
bahawa pengalaman adalah guru dalam kehidupan kita
cemuhan membangkitkan kekuatan jiwa

takdir allah siapa yang tahu
mereka yang pernah mencemuh aku
diduga dengan ujian yang hampir sama
saat itu aku berdoa kepada yang maha esa

semoga mereka diberi kekuatan dan kesabaran!

No comments:

Post a Comment

Me selalu Bace, Sume Yg awak Tulis. . .

DOA ANAK RAJIN SOLAT

  BISMILLAHIRROHMANIRROHIM. SEBAIKNYA DOA INI DI AMALKAN KETIKA KITA ATAU ISTERI KITA SEDANG MENGANDUNG. AMALKAN TIAP-TIAP SELEPAS SOLAT. AL...